Het kabinet bespreekt volgende week een voorstel hiervoor van staatssecretaris
Frans Weekers (Financiën).

Ingewijden hebben berichtgeving daarover woensdagavond van RTL/Nieuws
bevestigd. Nu betaalt een bestuurder van een zuinige auto geen
aanschafbelasting en minder wegenbelasting dan gebruikelijk. Met de fiscale
voordelen wilde de overheid het aantal zuinige auto’s op de weg flink
vergroten.

Dat loopt zo goed, dat de regeling te duur wordt voor de overheid. Vanaf 2013
verdwijnt de vrijstelling voor de aanschafbelasting. Een jaar later geldt
dat ook voor het voordeel bij de wegenbelasting.

Voordeel extreem zuinig
Voor zeer schone auto’s, zoals een elektrische die minder dan 50 milligram
CO2 uitstoot, blijft een vrijstelling van wegenbelasting.

Een woordvoerder van Milieudefensie noemde het voorstel van Weekers
woensdagavond in een reactie bizar. Volgens hem was het fiscale voordeel
voor schone auto’s nog de enige ,,succesformule” die over was om de
CO2-uitstoot te verlagen. Hij wijst op het niet doorgaan van de
kilometerheffing, de aanleg van meer asfalt en bezuinigingen op openbaar
vervoer. ,,Dit is geen geloofwaardig beleid meer.” Met een hogere belasting
op vieze auto’s, zouden volgens Milieudefensie de voordelen voor schonere
voertuigen betaald kunnen worden.

Bovag, de brancheorganisatie van autohandelaren, wil pas reageren als Weekers
zijn volledige plan naar buiten brengt. Al noemde een woordvoerder de
informatie die woensdag naar buiten sijpelde onwaarschijnlijk: ,,Wij hebben
geen enkele aanwijzing dat de fiscale voordelen volledig worden geschrapt.''

Lees ook:

Met z'n zevenen in nieuwe Prius-station

Dure metalen geen ramp voor mobieltjes en laptops

Hybride verliest van zuinige dieselauto

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl